tiistai 21. toukokuuta 2013

Bonjour à tous les amis... ♥

Pariisin matka on takana...

Tulin kotiin perjantai ja lauantai välisenä yönä.
Nyt alan pikku hiljaa palautua... ;)

Matka oli ihana...
Hotelimme oli hiukan sivussa keskustasta, -sillä teimme päätöksen että meille käy vähän vaatimattomampikin hotelli. Hinnat kun keskustan alueella ovat melkoisia!

Kyllä tuli käveltyä, -niiden päivien aikana varmaan enemmän kuin viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä...
Kun tätä ylipainoa on kertynyt niin arvaahan sen että jalat olivat kovilla.
Liikuimme metroilla ja sielläkin kiipesimme monen monet portaat.
Pariisin metro kuuluu Euroopan suurimpiin, -mutta siskoni tyttäret kulkivat siellä kuin olisivat ikänsä matkustaneet Pariisissa. Me `mammat` koitimme pysyä perässä... ;)

Hotellimme oli vanhan rakennuksen viidennessä kerroksessa, -ylin kerros ja katto huoneisto, johon vei kierreportaat.
Vino katto jossa ikkunat olivat ylöspäin.
Meillä oli kaksi makuuhuonetta minikeittiö sekä kylppäri.
Ensimmäisessä kollaasissa alhaalla olevat kuvat ovat hotellimme sisäpihalta ja yksi kuva on niistä kierreportaista joita kiipesimme viidenteen kerrokseen.

Matka alkoi kuohuvalla Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Lentäminen ei ollutkaan ihan niin kamalaa kuin muistin... (edellisestä kerrasta on n. 21v.)
Toki nousu ja lasku pelotti, mutta muuten pärjäsin ihan hienosti!

Lentomme oli perilllä illalla joten kävimme vain kaupassa ostamassa vähän iltapalaa ja seuraavana aamuna lähdimme tutustumaan Pariisin nähtävyyksiin.
Saucrè-Couer oli melko lähellä hotelliamme joten sinne lähdimme ensimmäisenä.
Matkan varrella oli ihana leipomo-myymälä josta otimme aamiaisen mukaan ;) -ja mikä onni että juuri Sacrè-Couerin vieressä oli kaunis puisto (Parc de la Turlure) jossa nautimme herkulliset täytetyt patongit.

Saucrè-Couerin jälkeen oli vuorossa Moulin Rouge -ihan vain ulkopäin-.
Sen jälkeen Starbuckiin pienelle eväälle ja sieltä Operan kautta Riemukaarelle.

Näiden käyntien jälkeen kävimme vielä ravintolassa syömässä ja sitten hotellille nukkumaan.

Seuraavana päivänä oli vuorossa Notre Dame, sen vieressä oleva silta Pont de l'Archevêché, -jossa kaiteet täynnä niitä lukkoja, välipalaa taas Starbuckissa jonka jälkeen viimein the Eiffel! :)
Notre Damen torniin me siskon kanssa emme lähteneet kiipeämään -yli 400 kivirappusta ja kapea käytävä piti meidät maantasalla -ja istuimmekin siksi aikaa -kun tytöt kiipesivät katsomaan näkyykö Quasimodoa- viereisen ravintolan terassille viiniä nauttimaan. :)

Minä en uskaltanut lähteä Eiffel Torniin -pelotti jo sen allakin. Pelkään korkeita paikkoja ja ajattelin että itku saattaa tulla, siksi päätin etten lähde edes yrittämään.
Sillä aikaa kun sisko + tyttärensä menivät tutustumaan Pariisiin ylhäältä käsin minä kiertelin, kuvailin ja katselin ihmisiä. Ja sainpa puiston penkille seurakseni nuoren miehen pohjois-ranskasta. :)
Englannin kielen taitoni on ala-aste tasoa, -mutta ihan hyvin me juttuun tulimme. Sainpa ranskalaiset poskisuudelmatkin. ;)

Seuraavana päivänä oli vuorossa Louvren museo, -tarkoitus oli mennä Mona-Lisaa katsomaan, mutta käsittääksemme ei hän ollut sinä päivänä tavattavissa. Päätimme että koska maalaus oli oikeastaan ainoa asia joka meitä siellä kiinnosti, eikä päivä olisi riittänyt koko museon läpikäymiseen, niin ihailemme vain ulkopuolelta. Louvren vieressä oli kaunis puisto jossa oli patsaita (nimeä en valitettavasti muista) niin siellähän vierähtikin tovi.
Sen jälkeen lähdimme Starbucksin kautta hotelille iltapäiväunille sillä edessä oli viimeinen ilta ja Eiffelin tornihan pitää nähdä myös yövalaistuksessa.
Starbucks Coffeessa kävimme siksi kun niissä oli internet-yhteys ja siskoni toisella tyttärellä oli mukana ipadi.

Perjantaina olikin sitten illansuussa kotiin lähtö joten silloin kävimme vielä vähän ostoksilla ja kiinalaisessa ravintolassa syömässä.

Kirpputorit jäivät... Ne mitä olimme netistä katsoneet olivat auki vain launataina-maanataina.
Totesin, että oikeastaan oli parempi niin, sieltä kuitenkin olisi varmasti löytynyt vaikka mitä ihanaa, enkä innostunut ajatuksesta maksaa ylimääräistä tullissa kun painoraja olisi ylittynyt.
Èdith Piafin haudalla käynnin jätimme myös, -tärkeimmät tuli nähtyä.

En hirveästi jaksanut shoppailla, mutta jotakin pientä; -`timanttisella` Eiffelin Tornilla koristeltu baskeri
(tykkään käyttää hattua ja baskeria). Tätä pidinkin jo Pariisissa.
Miehelle ja pojalle toin vähän vaatetta -ja Pariisin kentältä wiskyä.

Ostin myös ihanan liivimekon, legginsit, huivin, kassin ja kahdet kauniit ballerinat.
Korkokenkiä kun en koskaan ole tykännyt käyttää...

Tietysti piti ostaa myös pientä Pariisi-tilpehööriä... ;)

Sytytin, kyniä, avaimenperä...
Eiffelin Torni koriste on tietenkin ostettu ihan itse tornista, ja tuon kauniin kuvan siskoni toi `tuliaisiksi` kun en itse uskaltanut torniin...

Oli aivan uskomattoman ihana matka, -mutta vielä ihanampi on olla kotona... ♥